Algemene voorwaarden
1) BEDRIJFSINFORMATIE
NV Flax Ghekiere, handel drijvend onder de handelsnaam Linvie, met maatschappelijke zetel te Toor 2, 8880 Ledegem, met ondernemingsnummer 0425.912.746 en telefoonnummer 056/50.99.90, emailadres info@linvie.be.
2) DEFINITIES
Overeenkomst: de overeenkomst op afstand gesloten tussen de Onderneming en de Klant voor de aankoop van Producten via de Website. De Overeenkomst wordt beheerst door deze algemene voorwaarden.
Overmacht: onvoorzienbare gebeurtenissen buiten de macht van de Onderneming, met inbegrip van maar niet beperkt tot oorlog, daad van God, overstroming, explosie, brand, exploitatieongevallen, machinebreuk, faillissement van leveranciers, gebrek aan grondstoffen, oproer, burgerlijke onlusten, rellen, gedeeltelijke of algemene staking of lockout, epidemie of soortgelijke situatie die als zodanig door de bevoegde autoriteiten zijn gekwalificeerd of het aannemen of invoeren van wetten of voorschriften in België die de getroffen partij verhinderen haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk na te komen, zoals bijvoorbeeld door de regering (of andere bevoegde autoriteiten) genomen ‘lockdown’maatregelen om een crisis aan te pakken.
Werkdag: elke dag, behalve zaterdag, zondag en nationale feestdagen in België.
Onderneming: NV FlaxGhekiere, handel drijvend onder de naam Linvie, opgericht naar het recht van België met maatschappelijke zetel te Toor 2, 8880 Ledegem en btw-nummer 0425.912.746.
Klant: elke natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten vallen en die via de Website Producten aankoopt of mogelijk zal aankopen.
Aanbod: het aanbieden van Producten via de Website. Het Aanbod wordt beheerst door deze algemene voorwaarden.
Producten: alle linnen textiel beschikbaar voor aankoop op de Website.
Website: De website van Linvie www.linvie.be.
3) TOEPASSELIJKHEID
3.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van de Onderneming en op alle Overeenkomsten.
3.2 Deze algemene voorwaarden worden aan de Klant ter beschikking gesteld vóór het afsluiten van de Overeenkomst met de Klant. Deze algemene voorwaarden zullen, minstens vóór het afsluiten van de Overeenkomst, ter beschikking van de Klant worden gesteld op een wijze die de Klant in staat zal stellen de algemene voorwaarden te bewaren op een duurzame elektronische gegevensdrager.
4) TOTSTANDKOMING EN DUUR VAN OVEREENKOMST
4.1 Het aankoopproces start bij de selectie van een product door Klant, dat na zorgvuldig nazicht van de productinformatie door de Klant in de virtuele winkelwagen kan worden geplaatst. Na controle van de winkelwagen (inclusief aantallen, prijzen en eventuele verzendopties voor de producten), kan de Klant beslissen om door te gaan naar “afrekenen”, waarna achtereenvolgens de verzendmethode en de betaalwijze gekozen worden door de Klant. Alvorens de bestelling definitief te plaatsen, krijgt de Klant een overzicht van alle ingevoerde gegevens. Na definitieve plaatsing van de bestelling en na ontvangst van betaling, wordt het Product verpakt en verzonden naar de Klant.
4.2 De Overeenkomst is gesloten zodra de Klant het Aanbod en de algemene voorwaarden heeft aanvaard.
4.3 De Overeenkomst en de algemene voorwaarden blijven van kracht tot alle verbintenissen zijn uitgevoerd.
5) PRIJZEN
5.1 De prijzen van de Producten zijn de prijzen die zijn vermeld op de Website op het moment dat de Klant een bestelling plaatst.
5.2 Alle prijzen zijn inclusief btw tegen het geldende huidige tarief in het land van verblijf van de Klant.
5.3 Alle prijzen van de Producten zijn exclusief leveringskosten. De leveringskosten zijn beschikbaar voor de Klant op de Website. De leveringskosten zullen afhankelijk zijn van het land waarnaar de Producten moeten worden verzonden.
5.4 Alvorens een bestelling te plaatsen zal de totale prijs, inclusief alle kosten en belastingen, beschikbaar zijn voor de Klant en worden vermeld.
Als een Product niet correct geprijsd is op de Website, zal de Onderneming schriftelijk contact opnemen met de Klant zodra de Onderneming kennis krijgt van de onjuiste prijs. De Klant heeft de mogelijkheid om de Producten te blijven kopen of de bestelling te annuleren in overeenstemming met de annuleringsprocedure bepaald in clausule 8. De bestelling wordt pas verwerkt nadat de Onderneming de instructies van de Klant heeft ontvangen binnen de veertien (14) dagen vanaf het moment dat de Onderneming de Klant in kennis heeft gesteld. Als de Onderneming er niet in slaagt om contact op te nemen met de Klant, gebruikmakend van de contactgegevens die de Klant tijdens de bestelprocedure heeft verstrekt, of als de Onderneming geen antwoord van de Klant ontvangt binnen de hierboven vermelde termijn, behandelt de Onderneming de bestelling als geannuleerd en stelt ze de Klant daarvan schriftelijk in kennis.
6) BETALING EN BETALINGSMIDDELEN
6.1 De Klant kan de Producten betalen via de volgende betaalmiddelen: bancontact, KBC payment button, Belfius Direct Net en krediet- en debetkaarten (visa, mastercard en american express).
6.2 De Klant moet betalen op het ogenblik van de plaatsing van de bestelling.
7) VERZENDING EN LEVERING
7.1 De Onderneming verbindt zich ertoe de Producten te leveren binnen een termijn van 30 dagen na volledige ontvangst van de betaling, tenzij een andere leveringsdatum wordt overeengekomen tussen de Onderneming en de Klant op het ogenblik dat de Overeenkomst tot stand komt.
7.2 Indien de Onderneming niet in staat is om de Producten binnen de bovenvermelde termijn te leveren, verbindt de Onderneming zich ertoe om de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen. De Klant zal de Onderneming dan een nieuwe, redelijke leveringstermijn geven. Als de Onderneming de termijn opnieuw overschrijdt, heeft de Klant het recht om de bestelling te annuleren.
7.3 De Klant ontvangt een bevestiging via e-mail zodra de bestelling de Onderneming verlaat.
7.4 De Onderneming zal de bestelling leveren op het adres dat de Klant aan de Onderneming heeft opgegeven tijdens het aankoopproces. Indien er op het moment van levering niemand beschikbaar is op het adres van de Klant, dient de Klant de instructies te volgen van de leveringsdienst die belast is met de levering van de bestelling. De Onderneming behoudt zich het recht voor om gedeeltelijke leveringen van de bestelde Producten te verrichten, bijvoorbeeld als een deel van de bestelling vertraging oploopt of niet beschikbaar is. In geval van gedeeltelijke levering zal de Onderneming de Klant per e-mail op de hoogte brengen.
7.5 Bij levering/afhaling dient de Klant de verpakking te controleren op eventuele schade. Als de Producten beschadigd zijn, mag de Klant de levering niet aanvaarden en moet hij de Onderneming onmiddellijk schriftelijk op de hoogte brengen. Na kennisgeving zal de Onderneming de Klant de nodige instructies geven met betrekking tot de beschadigde Producten.
8) RECHT OP ANNULATIE VOOR LEVERING
8.1 De Klant heeft het recht om de bestelling zonder opgave van een reden en zonder kosten te annuleren vóór de verzending van de bestelling.
8.2 De Klant kan de bestelling annuleren door verzending van een e-mail naar info@linvie.be of via de account van de Klant op de Website. Na annulering van de bestelling ontvangt de Klant een bevestiging van de annulering [door verzending van een e-mail en zal de Onderneming de reeds betaalde bedragen terugbetalen op de kredietkaart of debetkaart die de Klant heeft gebruikt om te betalen. Indien het niet mogelijk was de bestelling te annuleren, worden de Producten geleverd en kan de Klant het Product terugsturen volgens de procedure beschreven in clausule 9.
9) HERROEPINGSRECHT EN TERUGBETALING
9.1 De Klant heeft een wettelijk recht om de Overeenkomst te herroepen gedurende de termijn zoals bepaald in clausule 9.2. Dit betekent dat de Klant kan beslissen om de Producten gedurende de betrokken termijn niet te bewaren. De Klant moet de Onderneming op de hoogte brengen van zijn beslissing om de Overeenkomst te herroepen en een terugbetaling te ontvangen. De Klant hoeft geen reden voor de herroeping op te geven.
9.2 De Klant beschikt over veertien (14) dagen om de Overeenkomst te herroepen. Het beginpunt van de termijn om het herroepingsrecht uit te oefenen kan variëren. Volgende regels zijn van toepassing:
a) Indien de levering één enkel Product is, begint de termijn de dag na ontvangst van het Product door de Klant.
b) Indien de levering betrekking heeft op meerdere Producten die op afzonderlijke dagen worden geleverd, begint de termijn de dag nadat de Klant het laatste bestelde Product heeft ontvangen.
c) Indien de levering betrekking heeft op een Product over een bepaalde periode, begint de termijn de dag volgend op de dag waarop de Klant de eerste levering van de Producten heeft ontvangen.
Indien de Onderneming de Klant niet de wettelijk vereiste informatie heeft verstrekt met betrekking tot het herroepingsrecht van de Klant, zal de Klant twaalf (12) maanden de tijd hebben om de Overeenkomst te herroepen vanaf de dag na het einde van de bovenvermelde eerste termijn van veertien (14) dagen. Indien de Onderneming de Klant de wettelijk vereiste informatie heeft verstrekt met betrekking tot het herroepingsrecht van de Klant binnen de bovenvermelde termijn van twaalf (12) maanden, heeft de Klant veertien (14) dagen de tijd om de Overeenkomst te herroepen vanaf de dag nadat de Klant de informatie van de Onderneming heeft ontvangen.
9.3 U mag de Overeenkomst alleen herroepen als de Producten:
a) niet zijn gedragen, gewassen of op een andere manier zijn gebruikt. Het is wel toegelaten om de kledij, schoenen enz. te proberen;
b) volledig zijn, en
c) voorzien zijn van hun originele labels.
9.4 De Klant kan het herroepingsrecht niet uitoefenen met betrekking tot de levering van goederen volgens specificaties van de Klant of duidelijk voor een specifieke persoon bestemd. Indien de Klant beslist de Overeenkomst te herroepen, moet de Klant de Onderneming daarvan op de hoogte brengen door het invullen van het modelformulier in bijlage 1 bij deze algemene voorwaarden (dat eveneens te vinden is op de website www.linvie.be).
9.5 De Klant moet de Producten terugbezorgen aan de Onderneming zonder onnodige vertraging en in ieder geval niet later dan veertien dagen na verzending van de kennisgeving van herroeping aan de Onderneming. De Producten moeten naar de Onderneming worden verzonden op dezelfde manier als deze waarop de Klant de Producten heeft ontvangen; alle kosten voor het retourneren van de Producten worden door de Klant betaald.
9.6 In geval van herroeping:
a) zal de Onderneming de reeds door de Klant betaalde bedragen voor de Producten terugbetalen na ontvangst van de Producten. De Onderneming kan de terugbetaling echter verminderen om rekening te houden met een eventuele waardevermindering van de Producten, indien dit werd veroorzaakt door het feit dat de Klant ze heeft behandeld op een manier die niet toegestaan zou zijn in een winkel.
b) De Onderneming zal alle terugbetalingen uitvoeren binnen een redelijke termijn na ontvangst van de Producten.
c) De Onderneming zal de Klant terugbetalen op de kredietkaart of debetkaart die de Klant gebruikt heeft om te betalen.
d) De Onderneming heeft het recht om de Klant terug te betalen met vouchers als de Klant vouchers heeft gebruikt om de Producten te betalen.
10) GARANTIE
10.1 De Klant heeft recht op een wettelijke garantie van twee jaar. De wettelijke garantie dekt elk defect of gebrek aan conformiteit van de Producten dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de datum van levering van de Producten. De Klant moet de Onderneming via info@linvie.be informeren over de gebrekkige Producten binnen een redelijke termijn nadat het gebrek bekend is of redelijkerwijs gekend had kunnen zijn door de Klant. Indien een gebrek zich voordoet binnen de wettelijke garantieperiode van twee jaar, moet de Klant de procedure volgen zoals bepaald in clausule 9.
10.2 Na teruggave van het gebrekkige Product zal de Onderneming, naar eigen goeddunken van de Klant, de Klant een nieuw Product sturen of het Product repareren, en zullen wij alle kosten dragen in verband met de omruiling/reparatie van de Producten. Het Product kan alleen worden vervangen en geleverd in zoverre het nog steeds beschikbaar/in voorraad is bij de leveranciers van de Onderneming. Indien de herstelling of vervanging niet mogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de Klant het recht om de Overeenkomst te beëindigen en zal de Onderneming de prijs terugbetalen in overeenstemming met clausule 9.6.
11) KLACHTENPROCEDURE
11.1 Als de Klant klachten heeft, kan hij contact opnemen met de Onderneming via het volgende e-mailadres info@linvie.be.
11.2 De Klant kan zijn klacht ook indienen bij het door de Europese Unie ter beschikking gestelde onlineplatform voor geschillenbeslechting, http://ec.europa.eu/odr.
Voor België is dit het Europees Centrum voor de Consument, gelegen te 1060 Brussel, Hollandstraat 13. odr@eccbelgium.be, tel. +3228923712)
12) OVERDRACHT EN ONDERAANNEMING
Als de Klant een Product als geschenk heeft gekocht, kan hij de garantie zoals bepaald in clausule 10 overdragen aan de ontvanger van het geschenk zonder daarvoor de toestemming van de Onderneming te moeten vragen.
13) GEBRUIK VAN PERSOONSGEGEVENS
De Onderneming gebruikt de persoonsgegevens van de Klant uitsluitend in overeenstemming met het Privacybeleid op de Website.
14) OVERMACHT
14.1 De Onderneming is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van haar verplichtingen krachtens de Overeenkomst die te wijten is aan Overmacht.
14.2 In geval van Overmacht:
a) zal de Onderneming de Klant hiervan op de hoogte brengen per e-mail; en;
b) zullen de verplichtingen van de Onderneming krachtens de Overeenkomst worden opgeschort en zal de termijn voor de uitvoering van de verplichtingen worden verlengd voor de duur van de situatie van Overmacht. Wanneer de situatie van Overmacht invloed heeft op de levering van de Producten, zal de Onderneming een nieuwe leveringsdatum regelen met de Klant nadat de situatie van Overmacht voorbij is.
15) TOEPASSELIJK RECHT
Deze algemene voorwaarden zijn onderworpen aan het recht van België. Dit betekent dat de Overeenkomsten voor de aankoop van Producten via onze Website en alle geschillen of eisen die daaruit voortvloeien of daarmee verband houden, worden geregeld door het Belgisch recht.
16) AANSPRAKELIJKHEID
De Onderneming is slechts aansprakelijk voor de directe schade ten gevolge van haar eigen opzettelijke fout, fraude of bedrog. De aansprakelijkheid van de Onderneming is in ieder geval steeds beperkt tot maximaal de waarde van de gebrekkige goederen. Dit is het nettobedrag, dat wil zeggen de productprijs exclusief de vervoerkosten en belasting, van de transactie waaruit de schade is ontstaan. Alle onrechtstreekse schade, zoals indirecte, immateriële schade en gevolgschade wordt uitgesloten. Enig akkoord van de Onderneming tot terugsturen van de goederen zal nooit een erkenning inhouden van enige aansprakelijkheid van de Onderneming.
17) VARIA
17.1 De Onderneming kan deze algemene voorwaarden te allen tijde wijzigen. De algemene voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de bestelling van de Producten zullen van toepassing zijn op de Overeenkomst tussen de Klant en de Onderneming.
17.2 De nietigheid van een bepaling of een deel van een bepaling krachtens de Overeenkomst zal geenszins de geldigheid aantasten van het resterende deel van de bepaling of de rest van de bepalingen en clausules.